Tuesday, December 23, 2008

cheras-pagoh-kluang-mersing-endau-rompin-pagoh-melaka-cheras!!!

itulah rentetan perjalanan aku sepanjang ujung minggu lepas..pantai barat ke pantai timur,dari selat melaka,ke laut cina selatan,dari ari jumaat sampai la ke ari isnin..haha..pnt2....

pada jam 8 mlm,ari jumaat,19/12/2008,aku sekeluarga(ayah,ibu,n ayin..abg tak ekot sbb kne keje) bertolak utk balik kampung ke pagoh,muar,johor..perjalanan hanya mengambil masa 2 jam,pukol 10 mlm dah sampai pagoh dah..satu perkara menarik adalah,kereta crv ayah aku hampir kehabisan minyak dgn lampu minyak tu dah menyala2 sejak dari ayer keroh,tapi sampai ke pagoh pon tak abes2 lg minyak..haha...selamat laa kitorg sempat sampai stesen minyak kat pagoh tu...sampai je ke pagoh,kami bermalam kat umah pakngah aku,n mlm tu takde pape yg menarik utk diceritakan la berlaku..

20/12/08

keesokkannye,kami beramai2(sepupu aku,pakcik makcik,ramai2 laaa) buat rombongan ke felda ulu belitong,kluang,utk ke majlis perkahwinan anak kepada sepupu ayah..kami bertolak jam 10 pagi,n sampai jam 1130,dgn taktau jln nak g sane..men redah je..haha..kenduri tu diadakan secara agak besar-besaran jugak la..ade 6 khemah,siap ade band lg men lgu 60-an,n yg paling menarik perhatian aku adalah terdapat 7 jenis air minuman utk dipilih..tak pernah aku tgk sebelum ni.paling byk pon ade 1 air panas n 1 air sejuk je....diorg mcm jual pulak air tu,siap promote2 lg tu...yg band tu pulak,sebab bapak pengantin tu adalah penyanyi utama utk kumpulan kugiran tu,maka berlari2 la bapak pengantin antara nak melayan tetamu n nak menyanyi lagu..haha...kelakar pun ade...tapi,yg paling aku respek skali adalah semangat kerjasama yg ade antara org felda tu sume...saling tolong menolong,bantu membantu dalam menjayakan kenduri tersebut...mmg tak mcm org bandar,kalo kat KL,kenduri sume skrg pakai catering...mungkin mase yg tidak mengizinkan org bandar utk bergotong royong seperti org kg tersebut..

jam 1230,kami sekeluarga bertolak ke mersing utk kenduri ke-2 kami pada hari tersebut,iaitu kenduri seorang staf ayah aku..ketika dalam perjalanan dari kluang ke mersing melalui kahang,kami pon melalui la kawasan hutan simpan endau rompin,mmg sgt laa sejuk mata memandang,sbb keindahan hutan masih lg terpelihara..tapi kami agak takut la jugak,sbb jln yg berliku2,dgn berok di tepi jln bergadoh..mmg nampak sgt berok2 tu cukop mkn,badan diorg sgt laa tegap!!!!mcm badan aku jugak!!!!!hehe...kat tepi jalan tu ada laa org jual2 hasil hutan,aku sempat tgk laa,udang galah die mmg besar2!!sedap btol kalo dpt mkn...huhu....

kitorg singgah dulu kat bandar mersing,sembahyang kat masjid jamek mersing,terletak kat atas bukit,mmg la cantik pemandangan sekeliling,tpi time tu laut surot,jd nampak byk lumpur je dri atas bukit.kat ctu,kitorg jumpa 3 org staff ayah aku yg len,and kitorg gerak sekali ke rumah pengantin di endau..dalam 30 minit jugak nek kereta dari mersing ke situ..kitorg sampai dah agak lambat,dlm pukol 3 lbey...tak sempat la nak tgk diorg buat yg kawat pedang utk org kawen yg uya sgt suke tgk tu...hehe..tapi sebenarnye tuan rumah tu ade la sediakan meja khas utk kitorg,tapi sbb kitorg lambat,jd meja tu dah ade org len dudok dah...tapi takpe,sbb tuan rumah suro kitorg dudok mkn kat meja pengantin.haha....sedap2!!!!!

gambar muara sg mersing

dlm pukol 430 kitorg pon g la ke hotel tempat penginapan kami utk mlm itu,kat hotel seri malaysia rompin..hotel die kire ok la..tak hebat sgt pon..ptg tu aku ngn ayin g mandi kolam..aku mandi kejap je,dlm pukol 5-540,tapi adik aku tu g bantai mandi kolam sampai la pukol 7 ptg..huhu...mlm tu pulak,kami sekeluarga dgn 3 org staff ayah aku tu g la makan makanan laut kat restoran nusantara,endau,johor....sgt laa byk mknn yg ayah aku pesan,tapi selamat la ade ketam..aku la yg mkn ketam paling byk skali time tu,sume org dah abes mkn pon aku dok ratah lg ketam tu...huhu....dah la makan kenduri 2 kali,pastu mlm tu melantak seafood lak..huhu...sgt kekenyangan laa aku..

lps tu,kami pon balik ke hotel,n berehat..aku tdo dlm pukol 1230 cmtu...

21/12/08

kami checkout hotel dalam pukol 10 pg,ibu aku ajak g mersing dlu sbb die nak beli ikan masin n ikan bilis..byk la yg die beli...sbb dah lapar,dlm pukol 12 tu kami pon pegi la mkn tghari kat ade gerai tepi laut..angin laut kuat time kami makan tu,mungkin sbb musim monsun kot...lps kenyang,kami pon bertolak balik ke pagoh...dlm jam 430 petang kami sampai ke pagoh..

pemandangan tmpt kami mkn

aku ngn ayin tgh tggu mknn

kembali ke pantai barat..ptg tu,lepas rehat utk sejam,kitorg pon g la kandang kambing utk tgk mcm mane perkembangan diorg...sgt sehat aku tgk..tak mcm dlu time diorg ramai2 kne saket cirit birit tu...tapi bila g tgk kambing ni,perasaan pon dah lain,sbb kambing kesayangan aku tu dah takde..huhu...bila tgk kambing byk2 g meragut,agak leka la jugak jdnye...kambing kambing ni sungguh berdisiplin.bila keluar makan,diorg kuar ramai2.ade sekor yg lead..lepas tu,diorg mst balek ke kandang dlm pukol 630 cmtu...walaupun takde jam(kalo diorg ade pon,diorg mcm la tau tgk kan...),tapi dlm lebey kurang pukol 630 diorg mst balik ke kandang punya..bagos btol laa kambing2 ni...even manusia yg ade jam pon susah nak tepati mase..jadi,contohilah kambing!!!hehe...

kambing masuk kandang tanpa di suroh pada jam 630

kambing2 aku dah besar..sally dah bole kuar meragut ramai2 dah...tapi die agak pemalu sikit,posh pulak dah besar n sehat...mak die pulak masih lg kuat n bole jage anak2 die..alhamdulillah...ade byk perkara menarik yg berlaku time aku g tgk kambing ni...ade la sekor kambing tu,die suke sgt ekot aku..aku g mane2 pon die ekot..pastu die suke jilat tgn aku..haha...mcm laa beckham yg ilang aritu jugak,sgt suke jilat tgn aku..hehe...kambing yg suke ekot aku ni pon aku men2 la ngn die...bila aku agkt sket tgn aku,die pon berdiri la sbb nak jilat tak sampai..haha...mcm jurulatih kambing pon ade jugak..

sally

posh

ini kambing,bukan tapir

kambing yg suke jilat tgn aku

tp,ade 1 kisah sedih laa time kitorg nak balek ptg tu....ade sekor anak kambing ni..die keseorangan je..aku byk laa bg die mkn ptg tu..time kitorg nak blek,die pon nak ekot same sambil mengembek kat kitorg...rupe2nye,tu anak kambing ayah aku yg ibu die mati saket cirit birit dlu...sedey je tgk kambing laen dah masok kandang,die sorg2 kat luar mcm takde hala tuju...kesian....syukurlaa aku stil ade ibu ayah utk jaga aku sampai sekarang..
alhamdulillah...jadi,hormati dan sayangilah ibu bapa anda selagi die masih idop,bila mereka dah tiada bru nak menyesal tak jage mereka elok2...

kambing yatim piatu

mlm tu aku tgk bola liverpool lwn arsenal kat umah sepupu aku,keputusan die???cm aku dah jangke,seri 1-1..aku blek tdo kol 2 pg...

utk ari isnin pnye,nnt laa aku sambung,pjg sgt dah ni..penat aku taip...haihh.....

1 comment:

Oasis said...

pas tu penat bakayak lak..