Saturday, February 28, 2009

pemandu kota

post ini tidak ada unsur perkauman ye...al maklum laa,skrg isu perkauman ni sensitif sket..tapi penulis hanya ingin ceritakan pengalaman penulis sewaktu memandu pergi dan balik dari rumah penulis di cheras ke UKMKL.

dalam perjalanan pergi,kesesakan lalulintas untuk masuk ke kota metropolitan KL seperti biasa pada waktu pagi..secara tiba2,ada sebuah kereta memotong kereta penulis dari lorong kecemasan di sebelah kiri dan terus membelok dihadapan penulis secara tiba2 tanpa memberi sebarang isyarat..penulis terkejut dan terus menekan brek..selamat kereta belakang pon sempat brek..pemandu kereta celaka tersebut adalah seorang remaja lelaki berbangsa cina..

kemudian penulis meneruskan perjalanan ke KL...di satu susur keluar,secara tiba2 ada sebuah kereta berhenti di tgh jln dan terus reverse keretanya tanpa rasa was2 walaupun masih ada byk lg kereta lain nak masuk ke susur keluar tu..kereta di belakangnya nyaris terlanggar kereta sebelah ketika terpaksa menukar lorong secara tiba2...pemandu kereta celaka itu adalah seorang perempuan cina.

ketika dalam perjalanan balik,dijalan 3 lorong di satu selekoh,ketika melalui selekoh tersebut,sebuah kereta tiba2 menukar lorong sewaktu membelok tanpa memberi sebarang isyarat sehingga penulis terpaksa brek sehingga tayar berbunyi "skreeeeetttttt"..pemandu kereta yg celaka itu juga adalah seorang perempuan cina yg dlm umor 40-an..

kejadian ke-4,apabila penulis hendak masuk ke simpang di kawasan rumah penulis,sebuah van tiba2 keluar dari simpang tanpa melihat ke kiri dan kanan sehingga penulis terpaksa brek skali lg.....dan pemandu van yg celaka itu adalah seorang lelaki cina yg agak berumur......

jadi rakan2 fikir2kanlah...ada kaitan ke antara bangsa dan corak pemanduan???mungkin anda juga pernah melalui pengalaman yg sama??sila kongsi2kan...

6 comments:

B@drul said...

racist siut.. dari aritu duk kutuk driver cina..
tapi aku penah jugak..sorang perempuan cina muda kenyit mata kat aku masa tgk drive.. aku nyaris langgar keta depan..

Anonymous said...

Racist siottt.
Ala ape kaum pun same jerr bawak kereta tingtong jugak hehe

Raudzah said...

Muahaha!

Kalau perempuan cha ya nun alif yg tua tu mesti bawa kereta beso kan ala ala Camry atau pun Honda Accord yg beso gabak tu..

Kesimpulan nya diaorg ni mmg ada kereta beso tapi otak tatau letak mane mase driving lulzz!

Tu ko tak pernah nampak lagi driver cha ya nun alip tampal sticker 'P' kat sebelah kanan no plet kereta. Ko bayang kan lah sticker 'P' yg org tampal kat belah dalam cermin depan dan belakang kereta dia pi tampal kat no plate kereta which is obvoiusly outside of the car.

LOL ...

Raudzah said...

Oh ya, the 'P" sticker is for motocycle punya bukan yg untuk kereta punya..

Pecah perut aku gelak kan driver tu kat Federal Highway =D

Oasis said...

Yess...aku pun selalu gak cam tue. Tapi paling aku berhati2 bila terserempak ngan Teksi. Tak kira dorang bangsa apa tapi cara bwk keta mmg teruk!

Anonymous said...

hahaa...bg aku agak racist lah gak.maybe kebetulan hang kena dgn cina smua.. tp aku xnafikan..aku pun slalu penah jadi mangsa.. tp slalu mangsa yg aku kena pmpuan muda cina. tp xkurang org laki melayu stengah tu suka tunjuk eksen atas jalan raya pun ada..heheee.. so sama ja rakyat msia ni bawak keta..aku pun kena ingat diri sniri gak.hahaa