Monday, January 26, 2009

kingfisher resort sg semungkis,hulu langat,selangor, dan felda hot springs residence sg klah,sungkai,perak

25/01/09

first getaway in this new year!!!!already have some other plans and invitations this year,but we'll discuss bout that later...hehe...

trip pertama adalah ke kingfisher resort sg semungkis, hulu langat..trip kali ini adalah bersama ahli keluarga uya n acik uya.sume skali ade dlm 20 org la kot...sampai nenek uya pon ekot skali..haha...aku je sesat bukan ahli keluarga diorg dlm trip tu..tapi takpe,sbb aku mmg tak malu sket....

aku keluar umah jam 730 pg utk pegi bekumpul kat stesen petronas kajang prima sebelum pukol 8..tp mcm biase,aku slalu tepat pd mase,terutama skali trip2 mcm ni yg aku mmg smgt nak join...sementara tunggu org len sampai,aku isi minyak kete n pam tayar.....sume org sampai dlm pukol 845,n kami bertolak lebey kurang jam 9 pg....perjalanan amik mase kire2 45 minit,kami sampai dlm jam 945 pg...

sampai je,sume pon dah lapar,jd kami mkn la dulu..byk mknn yg dibwk oleh acik uya yg mmg rajin memasak tu..kwsn resort tu mmg agak terpencil,jauh dari jln besar..kwsn die di buat dgn cantik dan kemas,die ade empangkan sikit air sungai tu buat mcm kolam..kat ctu la kami mandi n buat sume aktvt...kat tgh2 kolam tu ade sebatang kayu melintang,tu la jd tempat org nak buat terjunan gaya bebas ekot keupayaan masing2..

mula2 sume pon mcm malu2 kucing laa nak terjun kolam tu...terjunan dimulakan lebey kurang jam 1030 pg lps sume pon dah kenyang..selepas sume pon dah menunjukkan gaya renang masing2,kami pon mula la dgn aktvt utama,iaitu bola tampar air...kayu melintang kat tgh2 dijadikan net,dan kami main 5 set sume skali...habis main dlm pukol 1215 tghari,pastu kami naik makan lg.....tak lame lps tu,round ke-2 game bola tampar air,main lg 3 set,sampai laa dkt pukol 230 bru abes....mandi bersiap tukar baju sume,dlm pukol 315 kami pon bertolak pulang...aku sampai kat umah dlm jam 430 ptg kepenatan....

26/01/09

aku ngn famili (ayah,ibu,abg,n adik) bergerak dari rumah teres 1 tingkat kami kat bandar tun hussein onn cheras ke sungkai perak pd jam 830 pg,kami sampai ke exit sungkai pd jam 10 pg..lps tu kami pon ekot la signboard ke tempat tujuan kami..sng je nak cari tempat die...punye laa aku siap tulis mcm mane jalan nak ke sane ekot ape yg aku dpt dlm intenet,rupe2nye ekot signbod je...ces!

bile kluar je exit sungkai tu,aku tgk byk je kete,aku ckp la kat adik aku,ni ade kenduri kawen kot byk je kete....pastu bile dah lepas 2-3 kampung,kete2 ni tak jugak berkurang....rupe2nye,sume pon nak ke tempat air panas tu....ramai btol org yg ke hotspring sg kelah tu,sampai parking pon penoh....kami sampai kat tempat tu dlm jam 11 pg..utk msk ke hotspring tu,kne byr RM10 seorang utk tiket,jd aku ngn adik aku beratur la utk beli tiket.tibe2 ade sorg laki ni nek moto berenti tepi aku..die ckp,"abg,nak beli tiket masuk harge staf tak??RM5 je ni bang...."aku buat muke pelik,dlm hati,"pehal die ni,nak tpu aku ke??"lps tu die tunjuk tag masuk yg die ade tu...rupe2nye die staf ctu,tapi makan sniri pnye org laa...aku tak kesah,dapat murah kan,bole je laa....haha...jd,instead of kne bayar RM50 utk 5 org pnye entrance,aku byr RM25 je laa...hihi...

bila dah masuk tu,kami kne la bjalan kaki ke kolam air panas tu..tak jaoh pon...tempat die dibuat dgn cantik..ade byk kolam kat cni,tapi utk kolam air panas,ade 1 yg besar,n beberapa yg kecik yg mcm jakuzi utk famili pnye..utk jakuzi tu,kne bayar lain pulak...pastu ade jugak tmpt yg mmg dikhaskan utk merebus telor ayam je..ade beberape sumber mata air panas kat cni yg berbeza2 suhu die....ade yg suhu 33-40 darjah,and ade jugak yg aku nampak suhu kat termometer yg die letak kat ctu sampai 65 darjah..dan ada jugak satu kolam lain yg besar,tp kolam air gunung yg sejuk..kami sekeluarga mandi kat kolam air panas dulu utk lebey kurang sejam,pastu pindah pulak kat kolam air gunung n mandi utk sejam lg..hehe...ini antara gamba2nye..


begini ramainya org di kolam air pns

penulis bersama ibu tercinta di kolam air panas

penulis berehat setelah tak tahan air panas

penulis setelah terjun ke kolam air gunung-igtkan dalam sgt

penulis bersama adik penulis yg msk kelas berenang tp stil tak terer berenang mcm penulis

ayah cuba menyelamatkan ibu yg hampir kelemasan...hehe...memaen jee....

keluarga bahagia-abaikan yg belakang tu,fokus kat 4 org kat tgh2 gambar je.

ntah apa yg abg penulis gelakkan tu..seluar tercabut kot...

selepas abes berenang,kami keluar ke pekan sungkai utk makan...sampai ke kedai mkn tu,bila tgh tggu nak oder,ade 2 org asing,maybe org iran kot,tgh bercakap dgn cashier kedai tu...cashier tu terpinga2 tak paham bahasa inggeris yg org iran tu tgh ckp..jd,aku dgn baik hatinya cuba membantu...org iran tu ckp nak tukar duet RM100 yg dia ada tu,dgn 2 keping RM50 yg no siri die bermula dgn huruf KL....aku pon terpinga2...mana nak cari duetRM50 yg no siri dia setat dgn huruf KL?????pelik betol.....bila aku cuba mengeluarkan beg duet dri poket,ayah sebagai seorang pegawai polis yg tegas pon marah aku,ckp yg org iran tu cuba nak tipu aku je,seperti yg byk direpot keblakangan ini...ramai org dah kne tipu dah hilang duet apabila dicuri oleh org mcm tu...belum sempat aku berpaling,ke2-2 org iran tu yg menyedari mereka telah terkantoi pon tergesa2 meninggalkan kedai,dan sebuah kereta proton waja yg menunggu di luar pon memecut laju dari situ....owh,mcm ni rupanya diorg menipu tu eh....target org yg dok kat kwsn luar bandar,yg kurang fasih berbahasa inggeris...bila org keluarkan duet je,diorg akan rampas dan terus lari...hampeh btol,mengambil kesempatan di atas kebaikan hati org melayu kita ni...selamat aku tak kne....

sekian...

No comments: