Thursday, June 9, 2011

rant

saya menghantar surat pelanjutan kontrak tutor selama enam bulan dua minggu sebelum berakhirnya bulan disember.kontrak saya tamat pada 31 disember.selepas tarikh akhir kontrak saya,saya diberitahu untuk sertakan surat sokongan penyelia,sokongan dekan fakulti,dan senarai kelas yang melibatkan saya pada semester tersebut.saya sertakan semua tersebut sebelum berakhirnya minggu tersebut.selepas itu,pihak berkenaan meminta pula notis penyerahan tesis.saya tidak dapat memberi notis tersebut kerana perlu mengulang semula satu eksperimen kerana mendapat hasil kajian yang kurang memuaskan.eksperimen tersebut siap dalam bulan mac.saya bertemu dgn penyelia utama saya untuk menghantar sebahagian daripada tesis untuk disemak.penyelia utama memberitahu saya hanya boleh menghantar notis penyerahan tesis selepas memberikan keseluruhan draf tesis utk disemak.saya menyiapkannya minggu lepas.pada hari isnin saya dapat menghantar notis tersebut, dan pada hari selasa saya dapat menghantar salinan tersebut kepada pihak pendaftar.dukacita dimaklumkan bahawa pegawai yg menguruskan perkara berkaitan pelanjutan kontrak tersebut bercuti pada hari tersebut.makanya saya perlu kembali pada hari rabu untuk mendapatkan maklumbalas.pada hari rabu,pegawai yang menguruskan perkara tersebut memberitahu,pegawai yang meluluskan perkara tersebut pula bercuti.

makanya saya akan mendapat tunggakan gaji pada hari ini.setelah 4 kali ke atm untuk menyemak baki pada hari ini,bakinya tetap RM16.45.minimum had pengeluaran untuk mesin atm adalah RM10,dan baki minimum perlu ada adalah RM10.oleh itu saya tidak mampu untuk mengeluarkan apa2 wang dari atm tersebut.melihat kedalam wallet saya,bakinya hanya RM2.20.lampu amaran minyak kereta pula sudah menyala sejak semalam.maka saya rasa anda semua dapat faham keadaan saya.

ramai yg bertanya mcm mana saya bertahan setelah 5 bulan tidak bergaji.saya ada simpanan dan telah menggunakan 50% dari simpanan tersebut.adakah saya marah?hmm...tidak marah sangat pon,cuma agak kecewa,dan redha dgn semua yg berlaku.saya punya cita2 sendiri,dan tidak mendapat bayaran gaji selama 5 bulan bukanlah salah satu daripadanya.kalau tidak mahu melanjutkan kontrak saya,apa kata terus beritahu supaya saya dapat mencari kerja lain dan tidak dibiarkan terkapai2 begini.oleh sebab kecewa dgn semua yg berlaku,maka,saya nekad.jika pon mereka memberikan tunggakan gaji tersebut dan melanjutkan kontrak saya,saya tetap akan meletak jawatan.saya pasti perkara yang sama akan berulang,dan saya pasti tidak mahu mengalaminya sekali lagi.cukuplah setakat ini.minta maaf kepada sesiapa yg terasa dgn keputusan ini,dan minta maaf juga jika keputusan ini menyusahkan sesiapa..pengalaman mengajar di sini sangat bermanfaat untuk masa depan.kepada semua yg telah membantu,terima kasih.saya akan melihat semua pilihan yg ada.mengejar cita2 juga mungkin.terima kasih.

1 comment:

fusuna said...

wehh.. kes kita sama, cuma tunggakan aku 2-3 bulan, so tak terok sgt. aku pun byk mengalami kes2 skit2 alasan staf cuti or staf itu sniri cakap dia nak cuti dah. aduhai... mmg sabar je lah.. so ko series ke nak quit? upm is gonna lose someone valuable!